سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دختـری دَر راه آفتـاب
 
قالب وبلاگ
نرم افزار Windows Defender
 نرم افزاری برای شناسایی و حذف  برنامه های جاسوسی    
تالیف : مهندس مصطفی شمیزی
منبع: http://ict.tbzmed.ac.ir/amozesh/jasosi.htm

نرم افزار Windows Defender برنامه ای است جهت جلوگیری از آلودگی مجدد کامپیوتر نرم فزار هایی که باعث نمایش پیامهای ناخواسته می شوند ، و نیز  از کاهش کارایی  و تهدید های امنیتی که توسط برنامه های جاسوسی و یا برنامه هایی که ناخواسته بر روی کامپیوترتان نصب شده اند ، ممانعت می کند  . این نرم افزار قادر به شناسایی و حذف این طیف از برنامه های جاسوسی می باشد

فواید نصب نرم افزار Windows Defender

جستجو و حذف برنامه های جاسوسی
Windows Defender به آسانی و سرعت هر چه تمام برنامه های جاسوسی و ناخواسته ای که نصب شده اند و باعث کاهش سرعت کامپیوتر شما شده اند ، نمایش پیام های ناخواسته ای که مزاحم کار شما می شوند ، تنظیمات اینترنتی شما را تغییر می دهند ، یا بدون اجازه شما از اطلاعات شخصیتان استفاده می کنند و در واقع دزدی اطلاعات می کنند را تشخیص می دهد .
Windows Defender نرم افزارهای جاسوسی را که شناخته براحتی حذف می کند ، و اگر احیانا شما برنامه هایی را اشتباهی حذف کرده باشید ، آنها را به آسانی بازیافت می کند
می توانید نرم افزار Windows Defender را طوری تنظیم  کنید که در طبق یک جدول زمانی مشخصی سیستم را چک کند و آلودگی های احتمالی را حذف کند .

افزایش امنیت جستجو گرهای اینترنتی
· نرم افزار Windows Defender به شما کمک می کند قبل از اینکه اطلاعات کامپیوتر شما توسط برنامه های جاسوسی  و از طریق اینترنت مورد سو استفاده قرار گیرد جلوی ارسال و دریافت ناخواسته اطلاعات را بگیرد . این برنامه همچنین یک گارد فعالی را دردسترس قرار می دهد که راه های نفوذ برنامه های جاسوسی به کامپیوتر شما را مسدود می کند .
·  این برنامه بدون ایجاد تداخل در کارهای شما ، همواره فعال می باشد . در واقع این نرم افزار بصورت اتوماتیک در حافظه بارگذاری شده و بر اساس تنظیماتی که در اتدا بر روی آن اعمال کرده اید از نفوذ نرم افزار های جاسوسی به سیستم جلوگیری می کند . در این حالت کامپیوترتان تقریبا بدون اینکه وقفه ای در کارهای نرمال داشته باشد کار می کند .

محافظت در برابر آخرین برنامه های جاسوسی و موجود در اینترنت
· یک تیم کارشناسی در شرکت مایکروسافت ، مشخصا وظیفه جستجو در اینترنت و پیدا کردن برنامه های جاسوسی و یافتن راه های مقابله با آنها را بر عهده دارند .
·  یکسری افراد داوطلب که در سراسر دنیا از نرم افزار Windows Defender استفاده می کنند ، در صورت مشکوک شدن به یک برنامه ، گزارش احتمال آلوده گر بودن آن را از طریق اینترنت به تیم متخصص شرکت مایکروسافت ارسال می کنند . این مشارکت ها به تیم کارشناسی شرکت مایکروسافت کمک می کند تا جدیدترین تهدید ها را شناسایی کنند ، که این کار باعث امنیت بیشتر کاربران خواهد شد . هر فردی که از نرم افزار Windows Defender استفاده می کند می تواند در این کار سهیم باشد .
·  به منظور جلوگیری از آلوده شدن کامپیوترتان می توانید گزینه بروزرسانی اتوماتیک را در این نرم افزار فعال کنید ، تا نفوذ جدیدترین تهدید های محتمل موجود در اینترنت به رایانه را مسدود نمایید .
Windows Defender بهمراه کلیه نسخ ویندوز ویستا و ویندوز 7 برای کاربران ارائه شده است . در ویندوز ایکس پی SP2 و ورژن ها بالاتر و نیز در ویندوز سرور 2003 SP1 و بالاتر ، نیز که رجیستر شده باشد می توانید این نرم افزار را از سایت مایکروسافت داونلود کرده و بر روی کامپیوترتان نصب کنید .
Spyware یا همان نرم افزار جاسوسی چیست ؟
نرم افزار جاسوسی ، یک اصطلاح عمومی برای توصیف یکسری برنامه هایی هستند که عملکرد مشخصی مانند ، آگهی و پیام های ناخواسته بر روی صفحه مونیتور شما  ظاهر می شوند ، جمع آوری اطلاعات شخصی شما ، و یا ایجاد تغییر در تنظیمات کامپیوترتان بدون اینکه قبل از انجام این اعمال و تغییرات از شما اجازه و تاییدیه ای گرفته باشند .
نرم افزار های جاسوسی ، اغلب خود را در متن نرم افزارهایی که بمنظور تبلیغات اینترنتی طراحی شده اند  و یا برنامه هایی که از طریق اینترنت اطلاعات شخصی و مهم را درخواست می کنند  ( مانند فرم های ثبت نام و یا برگه های خرید اینترنتی ) مخفی می کنند .
البته تمام برنامه هایی که صفحات تبلیغاتی را در اینترنت نمایش می دهند و یا شما را به شرکت در برخی از فعالیت های آنلاین تشویق می کنند ، مخرب نمی باشند . بعنوان مثال ، ممکن است شما عضو یک سایت سرویس دهنده برای داونلود و یا گوش دادن به موزیک شوید ، اما برای این کار شما باید یک فرم اینترنتی، مخصوص پرداخت هزینه و اجازه داونلود فایل را تکمیل و ارسال کنید . اگر شما هنگام در خواست و تکمیل فرم مخصوص برگه توافقنامه و اصطلاحات مندرج در آنرا بدقت مطالعه کنید ، ممکن است از انجام این خرید ویا عضویت منصرف شوید . و یا ممکن است شما با شرکت مذکور توافق کنید ، و شرکت  اطلاعات شخصی شما را بصورت آنلاین بررسی  کند و تشخیص بدهد که شما به کدام نوع موسیقی علاقه بیشتری دارید  و .... .
نوع دیگری از نرم افزار های جاسوسی ، تغییراتی را در تنظیمات کامپیوتر شما اعمال می کنند که ممکن است ایجاد دردسر برای شما بکند و می تواند سرعت پاسخ دهی سیستم را پایین بیاورد و باعث توقف عملکرد نرمال آن بشود . این برنامه ها می توانند در تنظیمات مرور گر اینترنتی شما تغییراتی را ایجاد کنند ، مثلا صفحه پش فرض و یا جستجو گر پیش فرض را تغییر دهند و یا نوار ابزاری به مرورگر اینترنتی شما اضافه کنند که شما هیچ نیازی به آنها ندارید . همچنین این برنامه مشکلاتی را برای ایجاد تغییر در این تنظیمات بوجود می آورند و گاه شما قادر نخواهید بود تنظیمات پیش فرض مرور گر اینترنتی خود را بازیابی کنید .
راه های گوناگونی برای نفوذ و آلوده شدن کامپیوترتان توسط نرم افزار های جاسوسی وجود دارد . متداول ترین روش  نفوذ زمانی است که شما می خواهید یک نرم افزاری را ( مثلا نرم افزار هایی که بمنظور باشتراک گذاشتن فایل های موسیقی و یا ویدئویی می باشند )  بر روی سیستم نصب کنید .
کلید اصلی در این نکته است که شما هنگام نصب یک نرم افزار ، بدون آنکه از عملکرد و نیت واقعی طراح نرم افازر اطلاعی داشته باشید ، اقدام به نصب نرم افازر بر سیستم می کنید .
هر موقع که شما یک نرم افزاری را بر روی کامپیوتر خودتان نصب می کنید ، مطمئن باشید که بدقت تمام جوانب را سنجیده اید و برگه توافق نامه مندرج در هنگام نصب برنامه را بدقت مطالعه کرده اید . گاه نکاتی که ممکن است باعث بروز تغییراتی در تنظیمات سیستم شوند ، بطور مستند اشاره شده است ، اما این مطالب ممکن است درست در انتهای برگه تفاهم نامه درج شده باشند .
جلوگیری از نفوذ نرم افزار های جاسوسی به سیستم
آیا کامپیوتر شما توسط نرم افزار جاسوسی آلوده شده و کلیه فعالیت های شما زیر ذره بین می باشد
اگر کامپیترتان یکی از علایمی را که در زیر به آنها اشاره می شود نشان می دهد ، ممکن است یک نرم افزار جاسوسی و یا  برنامه ای بطور ناخواسته و مخفی بر روی سیستم شما نصب شده است .
همواره موقع کار با کامپیوتر پیام های ناخواسته و مکرری بر روی مانیتور ظاهر می شود
برخی از نرم افزارهایی که ناخواسته بر روی سیستم نصب شده اند با ایجاد پنجره های اینترنتی ناخواسته ، صفحه مونیتور شما را بمباران می کنند . این صفحات معمولا برای افراد بزرگسال و متاهل طراحی شده و گاه مطالب ناشایستی در آنها گجانده شده است . اگر بلافاصله بعد از روشن کردن کامپیوتر و یا بدون اینکه شما از مرورگر اینترنتی خود استفاده کنید ، پنجره هایی به طور مکرر بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود ، احتمال آلوده بودن سیستم به برنامه های جاسوسی و یا ناخواسته وجود دارد .
تنظیمات اولیه کامپیوتر تغییر یافته و شما به هیچ روش قادر به بازگشت به آن تنظیمات را ندارید
برخی از این نرم افزار ها قادرند تغییراتی را در صفحه پیش فرض مرورگر اینترنتی و یا جستجوگر اینترنتی شما ایجاد کنند . این بدین معنی است که شما هنگام اجرای مرورگر اینترنتی اولین صفحه ای که نمایش می دهد و یا هنگامی که مطلبی را از اینترنت جستجو می کنید ، پنجره ای را ببینید که انظار آنرا نداشتید . حتی اگر شما با نحوه بازگرداندن تنظیمات اولیه مرورگر اینترنتی خود آشنا باشید ، با وجود این موقع ری استارت کردن ویندوز تمام تنظیماتی که انجام داده بودید ، تغییر یابند و دوباره با مشکل قبلی مواجه شوید .
نور ابزاری بر روی مرورگر اینترنتی  نصب شده که شما بخاطر نمی آورید چنین چیزی نصب کرده باشید
برنامه های جاسوسی و نرم افزار هایی که بصورت ناخواسته بر روی سیستم نصب شده اند قادرند نوار ابزاری را بر ری مرورگر اینترنتی اضافه کنند که شما نیازی به وجود آنها ندارید . و اگر شما نحوه حذف کردن این نوار ابزار را بدانید بعد از ری استارت کردن کامپیوترتان دوباره شاهد همان نوار ابزار در مرورگر اینترنتی خود خواهید بود .
کامپیوترتان به کندی عمل می کند
برای طراحی و برنامه نویسی برنامه های جاسوسی و سایر نرم افزار های مشابه ، هیچ اجباری برای رعایت نکات استاندارد برنامه نویسی وجود ندارد .ماهیت این برنامه های جاسوسی بطوری می باشد که دائما فعالیت های شما بر روی کامپیوتر شخصیتان را تحت نظر داشته و کلیه این اطلاعات را جمع آوری می کند و این می تواند باعث کندی عملکرد سیستم شود و ایرادات نرم افزاری برنامه های جاسوسی حتی می تواند باعث از کار افتادن کامپیوترتان نیز بشود .
اگر به ناگاه متوجه شوید که تعداد برنامه هایی که از کار می افتند رو به افزایش می باشد ، یا اگر کامپیوتر شما هنگام بار گذاری برنامه ها جهت اجرا کندی بیش از حد معمولی را نشان می دهد ، ممکن است سیستم شما آلوده به برنامه های جاسوسی شده باشد .

روش فعال سازی نرم افزار Windows Defender :
ویندوز ویستا
اگر بر روی کامپیوتر ود ویندوز ویستا نصب کرده اید ، این نرم افزار ر روی سیستم نصب شده است و شما باید از فعال بودن آن مطمئن شوید . در واقع اگر شما از نرم افزار ضد ویروسی بر روی سیستم خود نصب کرده اید احتمال اینکه این آنتی ویروس نرم افزار Windows Defender را غیر فعال کند بسیار زیاد است . . بدین منظور بر روی کلید Start  در ویندوز ویستا کلیک کرده و در کادر جستجو کلمه "Defender" را تایپ کنید  

اگر این نرم افزار غیر فعال شده باشد می توانید به آسانی دوباره آنرا فعال نمایید

اگر شما از نسخه های رجیستر شده ویندوز ایکس پی یا ویندوز سرور 2003 بر روی سیستم خود بهره می گیرید ، جهت نصب برنامه Windows Defender  باید مراحل زیر را انجام دهید :
1.      از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر خود برای نصب این نرم افزار مطمئن باشید .
                       حد اقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری  :
               الف – پنتیوم III و یا بالاتر
               ب – ویندوز ویستا ، ویندوز ایکس پی سرویس پک 2 و یا ورژن بالاتر ، ویندوز 2003 سرور سرویس پک 1 و یا ورژن بالاتر
               پ – 64 مگابایت حافظه ( 128 مگابایت و یا بیشتر توصیه می شود )
               ت -  اینترنت اکسپلورر 6 و یا ورژن بالاتر
               ث -  ارتباط اینتر نتی حداقل 28 کیلوبایت در ثانیه ( مودم های خانگی  معمولا 56 کیلوبایت در ثانیه می باشند )
               ج – نرم افزار Windows Installer version 3.1 یا ورژن بالاتر ( از سایت مابکروسافت قابل داونلود می باشد )
2.      با مراجعه به سایت  مایکروسافت و قسمت داونلود این سایت ، کلید Continue را کلید کرده و طبق دستوالعمل ارائه شده در سایت مذکور نرم افزار Windows Defender را داونلود کنید
3.      جهت نصب ویزارد برنامه را اجرا کرده و کلیه مراحل را ادامه دهید .در هنگام نصب از شما در مورد نحوه مشارکت شما با تیم کاشناسی  پرسیده خواهد شد . توصیه می شود گزینه Use recommended setting را انتخاب نمایید

توجه :
Spynet یک پل ارتباطی بین کاربران نرم افزار Windows Defender می باشد. از طریق آن کاربران نم افزار می توانند با یکدیگر ارتباط یافته و اطلاعات خود را در مورد نرم افزار های جاسوسی به اشتراک بگذارند . از این طریق آخرین اطلاعات و مواردی که توسط نرم افزار Windows Defender  گزراش می شود بر روی سرور SpyNet تحلیل می شود ، که از این طریق می توانید درباره بروز رسانی نرم افزار ، در مورد نحوه جلوگیری و یا حذف آخرین برنامه های جاسوسی که ممکن است در اینترنت موجود باشند اطلاع حاصل نمایید . SpyNet مجموعه ای از اطلاعات را جمع آوری کرده ( اطلاعاتی نظیر ، نام فایل و نحوه عملکرد برنامه جاسوسی ) و در اختیار کاربران قرار می دهد .
1 . بر روی کلید Next  کلیک کنید .
2 . سپس گزینه Install بر رای شروع نصب نرم افزار کلیک کنید
3 . هنگام پایان نصب ، شما باید نرم پنجره ای مشابه پنجره زیر را مشاهده نمایید . کلید Finish را کلیک کنید ، نرم افزار شروع به اسکن کردن کامپیوتر شما خواهد کرد .

نکته بسیار مهم در مورد آنتی ویروس های تقلبی
 اخیرا موارد بسیاری  در مورد برنامه های ضد ویروس تقلبی گزراش گردیده است . این برنامه ها پیام های هشدار دهنده نادرستی را نمایش می دهند و خبر از وجود یک برنامه مخرب در کامپیوتر کاربر می دهند و او را تشویق به خرید نرم افزاری می کنند که از هیچ تضمین و امنیتی  برخوردار نمی باشد .
 بعنوان مثال، برنامه های مثل   Trojan:Win32/Antivirusxp و    Program:Win32/FakeRednefed  ممکن است  نام ها و یا لوگوهای غیرقانونی را در قالب و شکل نرم افزار های شرکت مایکروسافت نمایش دهند . این محصولات ممکن است خودشان را با نامهایی نظیر Antivirus XP ،   AntivirusXP 2008 ،  WinDefender 2008 ، XP Antivirus و مانند آنها  معرف کنند .
اگر فکر می کنید کامپیوتر شما مورد حمله یک سری برنامه های مخرب قرار گرفته و یا نرم افزار هایی بطور ناخواسته بر روی سیستم شما نصب شده است ، می توانید با مراجعه به آدرس Windows Live safety scanner و یا دیگر برنامه های بروز شده ضد جاسوسی ، کامپیوتر خود را اسکن کرده و برنامه های مخرب را پاک کنید .

مثل همیشه لپ تاپ را روشن کردم و شروع کردم به انجام کارهام، ولی یه آیکن کوچیک خاکستری رنگ با یه علامت تعجب زرد رنگ روی نوار وضعیت توجه ام را به خودش جلب کرد! ماوس را بردم روش دیدم نوشت: Windows Defender از فرحی پرسیدم که Windows Defender یعنی چی؟ گفت نمی دونم! خلاصه کلیک راست کردم و زدم exit یه کادر باز شد که کلی توضیحات توش بود در نهایت yes یا no چون چیزی سر در نیاورده بودم زدم no!  و بی توجه به این آیکن عجیب مشغول کارهام شدم... ناخواسته نگاهم رفت روش که دیدم یه دایره ی کوچیک خوش رنگ سبز روی همین آیکن مشغول چرخیدنه! ماوس را بردم روش نوشت scaning windows! دابل کلیک کردم روش و رفتم تو صفحه ی مربوطه که ببینم چه خبره! که دیدم بـــــله! داره windows را scan میکنه، دیگه مسئله حساس شده بود! babylon را باز کردم و عبارت Windows Defender را سرچ کردم، راهنمایی شدم به ویکی پدیا! ولی چه سود!؟ آخه انگلیسی بود! رفتم گوگل و سرچ کردم، تنها لینک مفیدی که برام اومد همین مقاله ی آموزشی بود! بقیه همه لینک های دانلود...  خلاصه ی کلام به خودم اجازه دادم با ذکر منبع و اسم مؤلف نسخه ای از مقاله را اینجا بزارم ... مقاله ی خوبیه و قطعاً مورد استفاده قرار می گیره....

[ یکشنبه 88/8/3 ] [ 8:40 صبح ] [ ف الف ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

و فقط خاطره‌هاست، که چه شیرین و چه تلخ دست ناخورده به جای می‌مانند. کلیه کامنت‌های خصوصی این وبلاگ عمومی می‌شوند، پس دوست عزیز از ابتدا هر آنچه می‌خواهی را عمومی بیان دار. ارتباطات این وبلاگ با بقیه تنها از طریق لینک دونی انجام میشه و هیچ نوع درخواست دوستی تایید نمیشه! هر گونه کپی برداری و دخل و تصرف و انتشار این خاطرات در هر قالبی از جمله: وبلاگ، مجله، کتاب، فیلمنامه و ... شرعاً اشکال دارد.
امکانات وب



بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 175310