• وبلاگ : دختـري دَر راه آفتـاب
  • يادداشت : اي صاحب عرش بزرگ
  • نظرات : 0 خصوصي ، 16 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + من خودمم 
    يا رب
    سلام؛ الهي آمين

    به نام خدا و با سلام

    حضور گرم شما رو سپاس مي گم . اميدوارم هميشه موفق باشين.

    اين مناجات زيبا و دلربا بود و دلنشين.

    در پايانش صحيفه صجاديه رو به سجاديه تغيير بدين بهتره. فكر كنم اشتباهي تايپ شده.

    در پناه حق باشين

    آخي من اينقدر صحيفه سجاديه دوست دارم! چه خوبه كه اينجا مي نويسيش!

    خوشحال مي شم به بلاگ من هم سر بزني!

    موفق باشي!

    بنام خدا
    با سلام
    ممنون از حضور سبز شما
    دعاي قشنگي انتخاب كرديد .
    همواره در پناه امام سجاد (ع) موفق و سربلند باشيد .
    التماس دعا
    سلام فقط مي تونم بگم امين يا رب العالمين

    سلام خواهر عزيزم

    چشممو رو روشن كردي

    دعاي قشنگي گذاشتي

    منو دعا كن

    داداشت

    سلام دوست عزيز ببخشيد كه دير اومدم ممنون كه به مهر نما صفا داديد

    مناجات زيبائي بود

    بازم سر بزنيد

    سلام عليكم.
    دعاهاي زيبايي بود.

    ما را هم در دعاهايت فراموش مكن.
    دعا كن كه نمازهاي ما باعث دوري ما از خدا نگردد.
    موفق ومويد باشي

    سلام. پاسخ بيشتر:

    ابتدا بايد ثابت كرد كه سئوال صحيح است يا نه؟ چه كسي گفته اهل تسنن با نمازشان دورتر مي شوند از خدا؟ اصلاً چه كسي مي تواند ارزش انسان ها و ميزان تقوايشان را مشخص كند؟ ضمناً نماز ما طبق رواياتي است كه به ما از چگونگي نماز معصومين رسيده. چه بسا خيلي از افراد تسنن كه اصلاً به آنها نرسيده كه آن خود بحث ديگري دارد....

    قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ اي رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که اين بر پاکيزگي جسم و جان ايشان اصلح است.

    اگر درآيه دقت شود، درمي يابيم كه:

    1- حفظ چشمان
    2- حفظ اندام بدن
    حفظ چشمان كه كاملاً مشخص است. چه بسا در روايات داريم كه هر عضوي زنايي دارد. زناي چشم، نگاه به نامحرم است.... اما حفظ اندام به اين معني نيست كه فقط لباس پوشيد. ضمناً در قرآن جزييات نيامده و بايد با استفاده از روايات كمك گرفت. ما هم طبق خواسته تان(حجاب در آيات) فقط از آيات سخن به ميان آورديم. مسلماً هرآيه تفسيري دارد كه همه چيز در آن روشن است. منتظرسئوالات شما هستيم.....يازهرا...

    سلام عليكم!

    اگر شما سئوال را به طور كامل مطرح مي كرديد، جواب هم كامل داده مي شد.

    ضمناً اگر بادقت مطالعه بفرماييد، خواهيد ديد كه درآيات اشاره شده در چندين جا صحبت از حجاب مردان شده است.

    درمورد نهي از منكر آن حكم كلي اش است. طبق فتاواي مراجع تا هنگامي كه انسان توانايي دارد و از هر راهي كه مي شود. ضمناً نهي از منكر خود شرايطي دارد. تنها راه اين نيست كه زباني باشد....

    هدف بحث و مجادله نبود، رفع ابهام بود.....يازهرا

    سلام عليكم! به دليل حجيم بودن پاسخ ها در چند قسمت به حضورتان ارائه گرديد.

    باتشكر از اعتماد شما به مركز پاسخگو، در صورت نياز توضيحات بيشتر، بفرماييد تا خدمتتان ارائه شود. از پرسيدن سئوالات خود به هيچ وقت دريغ نفرماييد. منتظر سئوالات بعدي شما هستيم. يازهرا.

    حجاب مردان و زنان درقرآن؟:

    در قرآن مجيد بيش از ده آيه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
    يکي از اين آيات، آيه 59 سوره احزاب است:« يا ايهاالنبي قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يوذين و کان الله غفورا رحيما» (اي پيامبر، به زنان و دخترانت و نيز به زنان مومنين بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذيت قرار نگيرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
    جلاب به معناي يک پوشش سراسري است؛ يعني زن بايد همه اندامش پوشيده باشد تا همچون گلي لطيف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
    در سوره نور آيه 31 نيز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به ميان آمده است.

    هدف و فلسفه حجاب

    هدف اصلي تشريع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسيله‌ي تزکيه‌ي نفس و تقوا به دست ميآيد:

    إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترين شما نزد خدا با تقواترين شماست.
    -=هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ؛
    اوست خدايي که ميان عرب امّي (قومي که خواندن و نوشتن هم نميدانستند) پيغمبري بزرگوار از همان قوم برانگيخت، تا بر آنان وحي خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوي و حکمت الهي بياموزد؛ با آن که پيش از اين، همه در ورطه‌ي جهالت و گمراهي بودند.=-
    از قرآن کريم استفاده ميشود که هدف از تشريع حکم الهي، وجوب حجاب اسلامي، دست‌يابي به تزکيه‌ي نفس، طهارت، عفت و پاکدامني است. آياتي همچون:

    قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ اي رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که اين بر پاکيزگي جسم و جان ايشان اصلح است.
    حجاب چشم

    قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) اي رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

    قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) اي رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

    حجاب در گفتار

    نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب گفتاري زنان در مقابل نامحرم است:

    فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن که دلش بيمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

    حجاب رفتاري

    نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب رفتاري زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهاي راه نروند که با نشان دادن زينتهاي خود باعث جلب توجه نامحرم شوند
    وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پاي به زمين نزنند که خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود.
    از مجموع مباحث طرح شده به روشني استفاده ميشود که مراد از حجاب اسلامي، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحاي مختلف رفتار، مثل نحوه‌ي پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه رفتن است.
    بنابراين، حجاب و پوشش زن نيز به منزله‌ي يک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند. همين مفهوم منع و امتناع در ريشه‌ي لغوي عفت نيز وجود دارد؛
    حجاب و عفت

    دو واژه‌ي «حجاب» و «عفت» در اصل معناي منع و امتناع مشترکاند. تفاوتي که بين منع و بازداري حجاب و عفت است، تفاوت بين ظاهر و باطن است؛ يعني منع و بازداري در حجاب مربوط به ظاهر است، ولي منع و بازداري در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت يک حالت دروني است، ولي با توجه به اين که تأثير ظاهر بر باطن و تأثير باطن بر ظاهر، يکي از ويژگي‌هاي عمومي انسان است؛ بنابراين، بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ بدين ترتيب که هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيه‌ي باطني و دروني عفت، تأثير بيش‌تري دارد؛ و بالعکس هر چه عفت دروني و باطني بيش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد.

    حجاب زنان سالمند

    قرآن مجيد به شکل ظريفي به اين تأثير و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه ميدهد که بدون قصد تبرّج و خودنمايي، لباسهاي رويي خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولي در نهايت ميگويد: اگر عفت بورزند، يعني حتي لباسهايي مثل چادر را نيز بر ندارند، بهتر است.

    وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِي لا يَرْجُونَ نِکاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.(نور؛60)

    روايات و آيات درباره حقانيت شيعه:

    شيعه اثني عشريه داراي فقه پويا و كامل است كه مجموعه احاديث آنان در چهار كتاب به نام هاي كافي، تهذيب، من لا يحضره الفقيه و استبصار جمع آوري شده است و مباني فقهي آنان بر چهار اصل قرآن، سنت، عقل، و اجماع استوار است. از مسائل خاص شيعه كه آنها را از اهل سنت و بسياري از فِرق اسلامي ديگر متمايز مي سازد عبارتند از: امامت و ولايت بلافصل علي ـ عليه السلام ـ و اولادش، عصمت در انبياء و ائمه ـ عليهم السّلام ـ ، تقيه، بداء، رجعت و متعه است.(1)

    درحقانيت شيعه اماميه، از نظر عقلي و نقلي بايد بگوييم كه از نظر عقلي،‌عقل بطور كلي چنين حكم مي كند كه هر مذهبي كه امام و پيشواي آن از جانب وحي معرفي شده باشد، معصوم و به پيامبر نزديك باشد، مؤيد به علم الهي و صالح براي امر امامت مي باشد. چنين مكتب و مذهبي بر حق است؛ اين كبري كلي را قرآن كريم و رواياتِ بسياري از منابع اهل سنت و شيعه در مورد مذهب شيعه دوازده امامي تأييد مي كنند به تعدادي از آيات و رواياتي كه حكم كلي عقل را منطبق بر عقيده شيعه در مورد امامت و پيروي از معصوم و اينكه پيشوايان اين مذهب مورد عنايت خاص الهي و منصوص و معرفي شده از جانب وحي اند اشاره مي شود. آيه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً»[2]و يا آيه «يا ايها الذين امنوا اطيعوالله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم...»[3]فخر رازي از علماي معروف اهل سنت از اين آيه معصوم بودن اولوالامر را استفاده كرده [4]كه كاملاً صحيح مي باشد اما اينكه اواوالامر معصوم چه كساني هستند قرآن و سنت، اهل بيت ـ عليهم السلام ـ را معرفي مي كنند اما در سنت نيز روايات متعددي وارد شده است. به عنوان مثال حديث منزلت، حديث اطاعت و ... كه مي گويند علي ـ عليه السلام ـ به منزله هارون موسي نسبت به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ است و اطاعت علي ـ عليه السلام ـ اطاعت از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ است و اطاعت از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ اطاعت از خداست.[5]
    روايتي را فخر رازي نقل مي كند كه جدا از دليل نقلي براي اثبات حقانيت شيعه دوازده امامي، بهترين شاهد و مؤيد براي حكم عقل است كه بايد از علي ـ عليه السلام ـ پيروي و تبعيت كنيم چون مورد اطمينان و تأييد وحي است «.:

    .. فقد ثبت بالتواتر، و من اقتدي في دينه بعلي بن ابي طالب فقد اهتدي و الدليل عليه قوله ـ صلي الله عليه و آله ـ اللهم دار الحق مع علي حيث دار ... و من اتخذ علياً اماماً لدينه فقد استمسك بالعروة الوثقي في دينه و نفسه»[6] يعني به تواتر ثابت شده هر كه در امور دينش به علي ـ عليه السلام ـ اقتدا كند هدايت يافته است و دليل اين گفتار حديثي است از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه فرمود: خدايا حق را به دور علي بچرخان هرجا علي ـ عليه السلام ـ بچرخد ... و هر كسي كه علي ـ عليه السلام ـ را امام و پيشواي ديني خود قرار دهد به ريسمان محكمي در دين و در نفسش چنگ زده است. روايات و احاديث فراواني در منابع مهم اهل سنت و تشيع داريم كه صريحاً دستور دادند از ائمه اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ پيروي كنيد و راه نجات را منحصر در پيروي از آنها كرده است كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم:
    1. حديث ثقلين: در منابع متعدد اهل سنت به عبارات مختلف وارد شده كه مي گويند نجات و سعادت و گريز از گمراهي در تمسك به قرآن و اهل بيت است. يعني قرآن به تنهايي كافي نيست بلكه مفسر و مبين معصومي كه مورد تأييد وحي هم باشد لازم است «اني تاركم فيه ثقلين كتاب الله و عترتي...»[7]
    2. در منابع متعدد اهل سنت از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ‌روايت شده كه فرمودند: إنّ وصيّي والخليفة من بعدي علي بن ابي طالب و...»
    و ده ها حديث و آيات ديگر كه راه و روش كساني را تأييد مي كنند كه از رهبران معرفي شده از جانب وحي پيروي مي كنند و تنها مذهبي كه به اين آيات و احاديث عمل مي كند و از اهل بيت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ اطاعت مي كند مذهب حقيه شيعه مي باشد.
    پس در نتيجه هم از نظر نقلي و هم از نظر عقلي حقانيت مذهب اماميه ثابت مي شود. از نظر نقلي وجود ده ها آيه و روايت در شأن و منزلت علي ـ عليه السلام ـ و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و صريح حديث غدير و ... و از نظر عقلي هم بديهي است كه اگر فرد مصلحي با زحمات زياد طرح و روش جديدي را براي جامعه بشر ابداع كند حتماً براي حفظ و استمرار آن چاره مي انديشد؛ پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ كه از بيان كوچكترين مسايل مربوط به سعادت بشر دريغ نكرده چگونه معقول است در مورد رهبري كه سرنوشت ساز است سكوت كند و يا اينكه به مردم واگذار كند در حالي كه خودش از همه بهتر به شخص واجد شرايط آگاه است.[8]
    از طرفي واقعيت امر اين است كه نخستين بار نام شيعه را پيامبر گرامي اسلام براي علي ـ عليه السّلام ـ و يارانش به كار برده است و اين مي تواند وجه ديگري براي كامل و به حق بودن مذهب شيعه باشد.

    [1] رباني گلپايگاني،‌ علي، فرق و مذهب كلامي، انتشارات مركز جهاني، صفحه 139.
    [2] . مائده، آيه 3.
    [3] . نساء، آيه 59.
    [4] . امام فخر رازي، التفسير الكبير، دارالكتب العلميه، ج10، صفحه 144.
    [5] . المستدرك، حاكم نيشابوري، موسسه طبع و نشر، ج3، صفحه 195.

    [6] . امام فخر رازي، تفسير كبير، چاپ سوم، ج1، صفحه

    ارتباط نماز با چهارده معصوم چيست؟:

    بايد ديد از چه جهت؟ اما آنچه مسلم است اين است كه نماز يكي از ستون هاي دين الهي است كه همه مسلمانان بلا استثنا مامور به اداي آن شده اند. و نمازي كه ما مي خوانيم اصلاً ربطي به نياز خدا به عبادت ما ندارد. بلكه اين ماييم كه به انوار الهي نيازمنديم. اگر ما خانه مان را روبه خورشيد مي سازيم، جز براي بهره بردن از نور آن است؟ حال اگر بياييم و پشت به خورشيد خانه بسازيم، آيا به خورشيد ضرري مي رسد؟ پس در مرتبه اول نياز همه ما به نماز روشن مي شود. ائمه معصومين هم از اين قاعده مستثني نيستند. درست است كه آنها از ساير آدم ها بي نياز بودند، اما به خداوند كه نيازمند هستند. اگر امامان نماز مي خوانند يا عبادتي انجام مي دهند، اين ها هم براي خودشان مفيد است. چرا كه هيچ كس از خداوند بي نياز نيست و نخواهد بود. (براي مطالعه بيشتر به كتاب تمثيلات محسن قرائتي مراجعه كنيد.)

    وظيفه ما در برابر توهين آگاهانه به اهل كتاب:

    با توجه به اينكه آگاهانه است، توهين عمدي اين چنين شخصي عمل باطلي است و بايد او را نهي از منكر كرد.

    سلام دوستي با شما باعث افتخار منه
    پاسخ

    سلام شما لطف بسيار داريد. و دوستي با شما باعث افتخار و خوشحالي من نيز هست. پيروز و پايدار باشيد
       1   2      >